barn-kystens-dag
Lørdag 13. juni vil det i høyeste grad yre av liv i Trondheim! Da arrangeres Kystens Dag med mange aktiviteter både for barn og voksne. Kystens Dag er et nasjonalt arrangement hvor også NTNU, Institutt for Biologi sammen med Frøya Videregående Skole bidrar.

ntnu-krepsJeg har sammen med marinbiologen Jussi Evertsen laget en flott stand med et stort ta-på-akvarium med spennende korreiste dyr fra Trondheimsfjorden og mer langreiste kryp fra havgapet på Frøya. NTNUs egen eremittkreps med 3Dprinta sneglehus er selvsagt med også. Krabber med stripete blått skall, kamskjell med vakre øyne og de største taskekrabbene vi kan få tak i – kan du i ordets rette forstand hilse på – om du tør! Lupa settes frem slik at småkryp kan studeres på veldig nært hold under kyndig veiledning av Institutt for Biologi sine dedikerte studenter.

kystens-dag-bilde

Det serveres sjømat du trolig aldri har smakt før – kan det friste med kobbunger, bohoinna eller strandsnegler i hvitløk kanskje? Albuesnegler skal også tilberedes – og vi skal avkrefte myten om at albuesnegler smaker viskelær – men er en virkelig gourmet-godbit! Eller hva med hårete potetgull – lagd av tang? Biologene jobber sammen med et sprekt kokketeam fra sjømatrestauranten Ågot Lian – og det blir smaksprøver så langt lageret rekker.

Ta med bestemor og barna og kom til Krigsseilierplassen ved Royal Garden, lørdag 13. juni kl. 10:00 -14:00

jussi-kystens-dag

vaagland-jussi

Publisert av Henriette Vaagland

Henriette Vaagland er overingeniør ved Institutt for biologi ved NTNU. Hun tilhører fagseksjonen for fysiologi, miljøtoksikologi og bioteknologi (PEB).

Ansattprofil med kontaktinformasjon