I anledning våren har vi på Institutt for biologi hengt opp en fuglekasse rett utenfor Realfagbygget på campus Gløshaugen ved NTNU i Trondheim. Kassa har HR-kamera med direkteoverføring, så her er det mulig å få vårens vakreste eventyr rett på mobil eller PC!

Vi har hengt opp kassa i et tre like utenfor kontorvinduene til Institutt for biologi, så vi kan følge den både via webkamera og med det blotte øye.

Vi har altså valgt et videokamera med direkteoverføring og innebygd mikrofon med god lyd. Det har også infrarødt lys for nattfilming – så her kan vi følge med på alt som skjer i kassa, hele døgnet. Infrarødt lys er usynlig også for fugler, så det vil ikke forstyrre dem.

Forberedelser til oppheng. Masterstudent Nils Håkon Pettersen vec Institutt for biologi og jeg tar en siste finpuss på detaljene.
Forberedelser til oppheng. Masterstudent Nils Håkon Pettersen og jeg tar en siste finpuss på detaljene, inkludert strategisk logoplassering på fuglekassa. Bemerk bordpynten på et typisk biologi-kontor..

Hvem flytter inn?
Kassa er hengt 3 meter opp i treet, og har en inngangsåpning på 32 mm. Det er en plassering og en hullstørrelse som vanligvis passer godt til flere arter småfugler. Da vi hang opp fuglekassen var det mye vakker sang av kjøttmeis rundt oss, så vi holder en knapp på at det er første fugl som kommer på visning i den fine NTNU-kassa vår.

fuglekassen-oppheng
Nils henger opp kassa i et samarbeidsvillig tre ikke langt fra kantina i Realfagbygget.

La fuglene fylle kassene selv
Ulike fuglearter lager rede på forskjellige måter, og bruker ulike materialer, derfor er det best å ikke fylle kassene med noe når de henges opp. Fuglene gjør jobben selv.

Følg med!
Det er i skrivende stund tidlig i april, og mange fugler er på utkikk etter gode hekkeplasser her i Trøndelag. Vi forventer besøk om ikke så alt for lenge, og håper noen har lyst til å bosette seg i kassa vår. Stay tuned!

På stø kurs mot utvalgt grantre. Realfagbygget i bakgrunnen.
Lokalisering av den beste fuglekasseplasseringen. Realfagbygget i bakgrunnen.

Alle bilder: Per Harald Olsen / NTNU.

Publisert av Henriette Vaagland

Henriette Vaagland er overingeniør ved Institutt for biologi ved NTNU. Hun tilhører fagseksjonen for fysiologi, miljøtoksikologi og bioteknologi (PEB).