Brataas-stipend

Professor ved Institutt for fysikk, Arne Brataas, er tildelt det prestisjetunge stipendet ERC grant fra det europeiske forskningsrådet. Det er kun tre andre forskere ved NTNU som har mottatt stipendet tidligere inkludert NT-professor Bernt-Eirik Sæther ved Institutt for biologi. De andre to er nobelpristakere Edvard og May-Britt Moser. Stipendet som er individuelt vil gi Brataas 19 millioner kroner over fem år til sin forskning.

Arne Brataas tilhører forskningsgruppen for teoretisk fysikk og er en internasjonalt anerkjent forsker innenfor blant annet spinntronikk. Spinntronikk tilhører elektronikken og handler om elektroners evne å spinne rundt sin egen akse sammen med effekten av elektronenes magnetiske moment og ladning. Her er energibruken minimal og beregningskraften betydelig. I dag brukes dette blant annet i lesehodet til elektroniske lagringsmedier. Brataas studerer dette fenomenet i ulike materialer og situasjoner for å finne ut hvordan man kan bruke dette videre.

– Det er en veldig hyggelig anerkjennelse. Stipendet gjør det mulig å ta enda mer risiko innen temaer som er lite utforsket, men har stort potensiale, sier Brataas til Adresseavisen.

Brataas-sprin

Arne Brataas ble professor ved Institutt for fysikk da han kun var 33 år gammel. Han har blant annet hatt postdoktorstillinger ved TU Delft og Harvard University. Han er også leder av komiteen for Kavli-prisen i nanovitenskap 2013-2019.

Publisert av Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Fakultet for naturvitenskap og teknologi blogger om nyheter og forskjellige aktiviteter ved fakultetet.

Nettside til NT-fakultetet ved NTNU